La primera edició dels premis blocs Catalunya
Per Futur Digital | octubre 11, 2008
Ahir hi va haver l’entrega de premis blocs Catalunya. Un acte ben organitzat amb unes conferències força interessants, en especial la del director de telefònica a Catalunya, Kim Faura.
En la seva xerrada va parlar sobre la necessitat d’invertir en telecomunicacions i en tecnologia en general. Una exposició molt bona, basada sobretot en la necessitat d’incrementar el nivell tecnològic per, alhora, incrementar el nivell de la competitivitat de les empreses, ja que TIC és igual a PIB. També va parlar de la televisió com a mitjà definitiu per a la participació de tothom a Internet, cosa que comparteixo i per això parlo tant de la televisió en aquest bloc.
Després de tot això es va procedir a l’entrega de premis. Des d’aquí felicito als guanyadors, però cal ser directe i clar davant del jurat que ha demostrat una gran falta d’ambició en aquests premis.
Per una banda hi ha un bloc de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, una cosa que no acabo d’entendre. Si bé pot ser cert que el responsable d’aquest bloc no l’escrigui en horari de feina (hores que cobra de diners públics), no deixa de ser un bloc amb un suport important pel que fa els mitjans de comunicació públics com Icatfm on l’autor fa un programa i anuncia el bloc. No me l’he mirat gaire i tampoc els altres finalistes de la categoria de cultura. No dic que no es mereixi el premi, vull creure que sí, però el cert es que no deixa de ser un bloc corporatiu i que guanyi pot comportar especulacions. De totes maneres felicitats Jordi Cervera.
Finalistes de cultura: Marcel Pujol – Marchelo’s Wei, Martí Aragonès – m.a.confidential, Mònica Bargalló – Parlem una mica de cinema i Toni Ibañez – Entrellum.
Joan Puig amb el blog Gazophylacium va guanyar el premi de societat. De fet no entenc que feia a la categoria de societat. Aquest bloc és el que mereixia guanyar el premi de cultura. El de societat en realitat hauria de ser per AixòToca.cat, un bloc que sí que parla de societat i a més d’una forma divertida i original que comporta esforç.
Altres finalistes de societat: Esbart Rocasagna de Gelida, Sergi Carqués – Carques.cat i Enric Gil Garcia – Meditacions des de l’esfera.
En la secció d’actualitat el pas del vídeobloc de l’Artur Mas a la final em va deixar perplex. El premi se l’ha endut Albert Medran per E-Campany@, un bloc de política que no he mirat suficient per valorar. Em sembla molt bé que hagi guanyat algú que no és un polític públic. Però també he de dir que no entenc gaire que s’hagi premiat un bloc que ja ha caducat i que es trasllada a un altre lloc web. Suposo que serà un homenatge pòstum.
En la categoria d’educació va guanyar “el fill de les classiques“. Res a dir, un bloc escrit per una professora i els alumnes. Una xarxa social vaja, i més que premiar la qualitat s’ha premiat el fet que alumnes participin en l’elaboració del bloc.
Altres finalistes: David de las Heras – Reflexions del món i de l’educació (té un article sobre la valoració dels premis) i és un bloc realment bo, Helena Sarroca – Aula Oberta de I’IES Pau Vila, Jordi Perales – Weblog de Jordi Perales i Jordi Piquer – Deures d’estiu de tecnologia.
I per últim la categoria TIC, on Futur Digital va ser un dels finalistes. De fet, la fase de votacions va maltractar la final, cosa que vaig comunicar per correu electrònic a stic.cat. En concret vaig dir que el sistema de votacions perjudicaria la final i de fet, així ha estat. El nivell dels blocs que no van passar a la final era bo, molt bo, i és una llàstima, que a la final hi hagués aquest nivell (amb tot el respecte al bloc Rafael Martin – Blog de Noves Tecnologies de Rafael Martin, que també era l’altre bloc decent de la final en TIC). Els altres no tenien sentit, Josep Maria Comas – Xarxa Santboiana – Sant Boi bloc a bloc és un bloc se suposa… amb aquest cas jo no entenc en que va consistir la fase de pre-selecció dels premis. Daniel Marcos – Recursos TIC pel mestr@ és un bloc molt nou, de fa pocs mesos, interessant pels qui els hi agrada la seva temàtica però no fa una divulgació de les TIC intensiva i que realment sigui important a nivell global (insisteixo, és un bloc molt nou).
Va guanyar Núria Masdéu – El blog de la Núria Masdéu, un bloc d’una periodista social. Al seu bloc es poden veure articles d’estadístiques d’usos de la xarxa i estudis publicats. A mi m’encanten les estadístiques, però no serveixen per formar la societat, ni tant sols per impulsar les noves tecnologies. Hi ha unes respostes que han de donar els blocs que volen promocionar les TIC: què? com? per què? de quina manera? i un llarg etcètera. S’ha premiat la TIC més social, i també la que menys fa per impulsar el coneixement de la tecnologia o les formes de comunicació amb ella.
Núria Masdéu és periodista i col·labora habitualment a la ràdio, a la corporació catalana, però el que si que està clar que el nivell del seu bloc no és millor que alguns dels blocs inscrits a la categoria però que no van ser finalistes com Blogtecnia, TecnolONGia, Blog d’Apple en Català, Aprendre i ensenyar amb les TIC, BEAT, informatica, NoticiesTecnologia, Fesclic, IPhoneCatalunya, L’home dibuixat, Mossegalapoma, iMàtica, Tot-Mac, Corretgé i somgnu. Així que tal com vaig fer en un article anterior, vull retre homenatge a tots vosaltres per fer, cada cop més, la tecnologia i el seu coneixement més proper.
Els premis blocs Catalunya han començat malament. Jo m’en vaig anar a casa indignat per la concepció de les TIC per part del jurat, però alhora content perquè la meva vida laboral, els meus projectes tecnològics/webs, la credibilitat del meu bloc i el seu bon nombre de visites no depenen de guanyar un premi com aquest, en canvi altres no poden dir el mateix.
Temes: Esdeveniments | 20 Comentaris »
- Stic.cat organitza els PremisBlocs.cat
- Els finalistes als Premis Blocs Catalunya
- Inici de les votacions a Premisblocs.cat
- Idees per afrontar la crisi, cobrar per escriure
- Premis Producción Profesional 2008
20 Comentaris per “La primera edició dels premis blocs Catalunya”
Trackbacks
- La primera edició dels premis blocs Catalunya // la tafanera
- Penedesfera » Premis Blocs Catalunya o Premis Blocs en Català?



octubre 11th, 2008 at 5:53 pm
Estic molt d’acord amb tu. Aquests premis no són gaire objectius. Espero que la propera organització que celebri uns premis d’aquest estil no sigui stic.cat. la falta de transparència fa pudor (nombre de vots rebuts per cada bloc, des de quan se saben els guanyadors, els motius per donar el premi a cada un dels blocs guanyadors… Una explicació no hagués estat malament.
octubre 11th, 2008 at 7:23 pm
Hola,
com ja et vaig comentar en el seu dia, estem en la primera edició i ens és molt útil recollir tot tipus de crítiques.
En aquest cas, però, no puc pas dir-hi gaire res: el jurat està format per gent molt vàlida; i de la que jo em refio completament. Jo, i la resta de l’Associació STIC.CAT, que sempre ha valorat, a més, els Premis Blocs Catalunya com una plataforma per donar a conèixer els blocs en català. És per això que als guanyadors se’ls va premiar amb el reconeixement; no pas amb una dotació econòmica.
Volia fer només un comentari sobre la “falta de transparència”. Més que un comentari, una reflexió, perquè ens ajudeu. Però m’agradaria que ens ajudéssiu en positiu; no pas en negatiu. Prejutjar sense arguments no ens ajudarà en res (parlo pel primer comentari); i en canvi si que pot ajudar el fet de veure valoracions diferents de les que pot haver emès el jurat, com és el cas d’aquest apunt que ara comento.
Volia fer l’apunt, doncs, preguntant-vos: realment no acusaríeu de falta de transparència igualment publicant el número de vots? Perquè, tot i que disposem de més dades per a poder verificar que els vots eren “legals” (dins les bases), són confidencials; no podem publicar les adreces de correu que han votat. Llavors, no seria exactament el mateix, però embolicant la troca i mostrant resultats que pot ser que no coincideixin amb els guanyadors?
M’explicaré: el jurat va rebre un llistat de 25 blocs, 5 per premi. La valoració sobre la “popularitat” era el filtre inicial, el de la votació popular; perquè estareu d’acord amb mi en que és absolutament impossible valorar correctament 556 blocs un darrere l’altre. Jo no hauria pogut; per això es va fer una “criba” inicial. A partir d’aqui, els 25 blocs es valoraven en funció de criteris de qualitat, en general; estètica, literària, de continguts, tècnica… i el resultat final podia ser diferent del número de vots rebut per cada bloc.
Considero que, publicar llavors un rànquing que no s’adiu a la realitat dels resultats finals (perquè, com també apunta n’Oriol, la fase de votació tenia els seus inconvenients; tot i que no n’hem pogut arribar a idear cap que fos tècnicament possible i absolutament “justa” i equitativa per a tots els 556 inscrits) és una manca de respecte vers els premiats i els finalistes, i la resta de blocs presentats.
Com ja t’havia comentat en privat, Oriol, no et diré que no hi hagués blocs boníssims fora de la final. Però saps de sobres que no depenia de mi ni de STIC.CAT. Igual que la decisió final, encara que la defenso completament perquè per això vam escollir un jurat amb gent completament competent i vàlida. Però d’alguna manera s’havia de fer el filtre inicial i, a falta de possibilitats millors, es va escollir aquest tipus de votació popular que, malgrat tot, tampoc ha estat cap “debacle”, vistos els resultats.
En tot cas, ajudeu-nos a pensar-hi, perquè aquest és l’objectiu primordial de l’Associació STIC.CAT: no pas el de donar premis, que pot ser una activitat que volem dur a terme per promoure la creació de contingut en català a la xarxa, sinó el de generar un debat, el de fomentar la solidaritat, l’ús de les tecnologies, la cohesió, a la xarxa en català.
I reitero: espero, perquè ha estat el meu objectiu des del principi, que com a mínim hagueu aconseguit descobrir o tornar a trobar un bloc de qualitat, arribés o no a la final, durant aquests premis. Si ho heu fet, aquest era el meu objectiu. I és el millor premi que se’m pot ocórrer, per vosaltres i per l’autor/s del/s bloc/s que hagueu trobat.
Espero, també, per part meva, haver respost al màxim el què jo us podia arribar a respondre. I aspiro a que, en general, no us mireu els premis com “el rival a batre” sinó com l’intent a millorar, i a contribuir-hi. Perquè sinó no haurem arribat enlloc, i jo hi hauré perdut moltíssimes hores i dedicació. I tots els membres de STIC.CAT. I hem intentat, “per activa i per passiva”, que el missatge arribés prou clar; malgrat que constatem que hi ha certs sectors, o individus (en el bon sentit, mai en despectiu; individuals quedaria millor?) que no l’han comprès i per això intentem deixar-lo palès.
Perdona pel “rotllo”, en qualsevol cas. I quedo a la teva disposició (si veus l’adreça de correu amb què he publicat) per si creus que vols seguir debat en privat; o avisa’m, si pots, i en parlem per aqui. No “treballo” a STIC.CAT, sinó que hi dedico el temps lliure (si, caps de setmana, bàsicament, i últimament robant-li hores a la feina que em paga la hipoteca!
), i no sempre puc estar al cas de tot el què se’n diu, tot i que ho intento.
Moltes gràcies, doncs, per les vostres reflexions.
octubre 11th, 2008 at 8:07 pm
Gràcies pel teu extens comentari Miquel. Estic d’acord en que no cal fer la publicació del nombre de vots, no aporta res de nou i els vots no determinen la qualitat.
Crec també que aquesta explicació pot ser d’interès per qui arribi a aquest article.
PD: (si que veig el correu)
octubre 11th, 2008 at 8:13 pm
M’alegro que compartim en certs punts la mateixa opinió. És més, i ja “off-topic”, m’agradaria que, si te’n recordes i és possible, m’aviséssis o informéssis una mica del projecte al que fas referència. Ja no per STIC.CAT sinó perquè jo, en el meu dia a dia, em dedico a fer pàgines web (jo soc programador) i, a més, coordino la redacció del canal digital del diari NacióDigital.cat; lloc des d’on ens agrada mirar de, a part d’informar sobre fets concrets, donar visibilitat a les iniciatives (tant fa, en aquest cas, si solidàries o no: el nom del diari deixa clars els termes, “nació” i “digital”, així que si compleix -posem pel cas, que sigui en català, amb visió de país, i basat en l’àmbit tecnològic) a les que creiem que val la pena donar veu.
També, i si et dediques al món web més “tècnic”, potser fóra bo mirar d’obrir, a través del bloc, un debat sobre la part que m’ha tocat més d’a prop; en el cas de les votacions populars: com podriem fer-ho per acostar-les a tothom, no complicar-les i que fóssin més o menys equitatives? Perquè algú m’havia comentat usar el DNI-e, però no crec que aquest punt d’intrusisme sigui necessari i/o eficaç.
De nou, t’agraim les reflexions.
Salut!
Miquel
octubre 12th, 2008 at 11:49 am
Bones, no he seguit gaire això dels premis, però llegint el teu article he aprofitat per visitar els blocs que enllaces, per aviam què. El cert és que no entenc gaire la relació entre categories i els blocs que les representen, moltes vegades no tenen res a veure. Ho trobo tot molt forçat, i més quan la majoria de blocs personals són politemàtics. No sé pas.
octubre 12th, 2008 at 1:21 pm
Mireu, he borrat l’article de les crítiques als premis blocs. El motiu és ben clar, d’entrada els premis blocs de Catalunya mereix el nostre suport. La forma potser no ha agradat, menys a mi el fet de que els guanyadors ho sabien abans de l’acte em va semblar una pressa de pèl.
En definitiva val la pena donar suport aquestes iniciatives malgrat que potser podien donar clarament les regles de joc. Segur que ho faran.
octubre 12th, 2008 at 4:37 pm
Futur Digital hauria d’haver guanyat, és un bloc a l’alçada de grans blocs espanyols com xataka (sense tants articles malauradament). L’altre perfil, com el de la Núria és més http://www.enriquedans.com però a una distància impressionant!
octubre 12th, 2008 at 7:12 pm
Si em permeteu el comentari… Felicitats als finalistes i guanyadors. Com que nosaltres (de la mateixa manera que FuturDigital) som de les TIC mes geek, la guanyadora s’allunya bastant de la nostra temàtica. Sembla ser que el jurat, l’hi queia lluny aquesta cultura molt majoritària a internet, i així han quedat fora de la final blocs tan excel·lents com SomGnu, Apple en català, Mossega la poma,
Jo crec que la criva inicial s’ha de fer per nombre de visitants únics… Això dels vots per correu pot ser facilment manipulable i pot perjudicar a la gent segons l’autobombo que n’hagi fet. La manera ideal seria col·locar un banner petitó, a la pagina central que fes promoció dels premisblocs, alhora que comptabilitzes els visitants únics. Un bloc molt bo pero que apenes te visites, es que tant bo no deu ser. Al final, un bloc en català es bo, si beneficia l’us social del català. I això equival a visites.
octubre 12th, 2008 at 9:10 pm
Hola Futur!
Faré només referència a allò que dius del meu premi. Estic d’acord amb tu. Òbviament el meu és un bloc més cultural que no social. El problema va ser a l’hora d’inscriure’s. A quina categoria? Cap s’adeia a la meva temàtica. Per això vaig posar-me a “Miscel·lània” i d’aquí m’han posat ells a “Societat”.
El tema de les categories, del nom i algunes altres qüestions són millorables. És el primer any i confiem que així ho facin.
Salut!
octubre 12th, 2008 at 10:31 pm
Totalment d’acord que les categories dels blocs eren un dels aspectes millorables.
D’altra banda, he trobat a faltar una mica més d’informació específica per als que havíem inscrit algun bloc: per exemple, encara que no es fessin públiques totes les votacions, m’hauria agradat saber quan vots vaig tenir, i també hauria estat bé una mica d’ajuda de l’estil “copia aquest codi per posar un banner” per als qui no dominem gaire les qüestions tecnològiques. Personalment, he entrat unes quantes vegades a la pàgina dels premis per informar-me i m’ha costat trobar el que volia saber.
Tot això sense voler treure mèrit a la iniciativa, que en té molt, i sense deixar d’agrair tota la feina que han fet els organitzadors, és clar.
octubre 12th, 2008 at 11:15 pm
Em deixa del tot perplex llegir el teu comentari. Critiques els premis, el jurat, l’Albert Medran, el Jordi Cervera, la Núria Masdeu, és a dir a tothom. I, a més, afirmant que no t’has mirat prou els blocs que poses a parir. Jo intentaria ser una miqueta més professional i no parlar amb un atac de banyes i cremant-ho tot perquè el jurat no ha premiat el teu bloc que, sens dubte, deu ser el millor del món i mereixeria els cinc premis del concurs. Jo si que m’he mirat els blocs premiats i em semblen molt bé i tot i ser una tasca complicada, crec que mereixen els premis que han rebut, com segurament també s’ho mereixerien d’altres, però si tothom penses com tu no hi hauria una segona edició. Fes-to mirar.
octubre 12th, 2008 at 11:41 pm
Hola a tothom. Veig que ha agafat una repercussió poc esperada aquest article.
Primer vull deixar clar que des de que es va iniciar la convocatòria dels premis blocs he estat actiu en la seva difusió. Començant per enviar la notícia d’inici a la tafanera per exemple. Per altra banda també ho vaig fer quan van sortir els finalistes, que per casualitat me’n vaig adonar i va sortir abans a la tafanera que a qualsevol altre lloc.
En cap cas he dit que mereixés guanyar jo. En aquest sentit vull dir que el procés de votació va fer baixar molt el nivell de la última fase, i que diversos blocs estaven en condicions de guanyar. Futur Digital també? no ho sé. De totes maneres jo no ho valoro això. Jo valoro més una concepció de les TIC diferent a la del jurat, i que compartim moltes persones i blocaires.
Sobre criticar a tot déu, es pot veure com no és cert. En cap cas he dit que algú no mereixés guanyar i durant la fase de votacions em vaig posar en contacte amb stic.cat per comentar que el procés de votació era una mica injust ja que més visites o més vots no vol dir més qualitat. Futur Digital rep en la seva totalitat unes 300 – 400 visites al dia, i per tant, la fase de votacions no era gaire preocupant en aquest sentit. Per tant, la crítica a les votacions és en to constructiu i fet per millorar, no per interès propi.
Dir que no estàs d’acord amb alguna cosa o la crítica no vol dir carregar-s’ho tot. Si algú creu que sóc destructor demano disculpes. A la propera edició penso fer la mateixa campanya per promocionar els premis blocs o més, i de ben segur la seva web ha rebut moltes visites provinents d’aquest bloc (no només per votar), ja que vaig explicar aquest projecte tan bon punt el vaig conèixer per a que s’incrementés el nombre de participants. Però alhora sóc crític i també ho seré en la propera edició. La crítica és per tot, pel bo i pel dolent, i continuo pensant que els “Premis Blocs Catalunya” és una iniciativa excel·lent tot i tenir coses a millorar.
octubre 13th, 2008 at 8:48 am
Després de tot el que ja s’ha dit, esperem que la pròxima edició d’aquests premis defineixi millor les categories per i els blocs premiats coincideixin amb la categoria on son inscrits.
octubre 13th, 2008 at 9:02 am
M’agrada veure que es genera debat.
En tot cas, com ja havia dit anteriorment, ara em toca treballar a la meva feina i no puc estar massa al cas, així que faré 2 apunts ràpids:
· Sobre substituir la votació popular per “usuaris únics”: és problemàtic, per no dir absolutament impossible. En Roger, que ho proposa, ha tingut una bona idea, sí: però passa que, a nivell tècnic, cada sistema té la seva pròpia definició d’usuari únic (a OJD usuarios únicos, a Nielsen navegadores únicos, …) que utilitzen criteris diferents (una mateixa IP amb cookie cada 30 minuts? 60? 2 dies? Mateixa IP i cookie per si és una LAN? O la cookie sola valdria; i si se l’esborren al detectar-ho? i si van agafant connexió des de wifis? no és tant més difícil que donar d’alta adreces de correu per qui s’hi posi…). En tot cas, reitero que m’interessa conèixer altres opcions com aquesta; perquè entre una cosa i l’altra també podem obrir un bon debat sobre això de les “votacions” i la “participació”.
· Sobre les categories: van ser el primer que es va haver de triar; i sense tenir ni idea de qui s’inscriuria; etc… És la primera opció a estudiar; aquesta, de cara a la propera edició. Precisament perquè ara ja tenim una bona mostra de temàtiques; i podrem mirar de definir molt millor les divisions; o, com a mínim, amb una base d’informació que abans no teníem.
Gràcies!
octubre 13th, 2008 at 11:20 am
Abans que res felicitats per la iniciativa i que tingui continuïtat.
Sobre possibles millores en la configuració de nominats, finalistes i guanyadors, apunto algunes propostes.
Una opció possible fóra ampliar el ventall de nominats per categoria, perquè la popularitat per sortir escollit normalment va lligat a una campanya agressiva de petició del vot, amb forta intromissió en la privacitat de les adreces d’amics i coneguts o fer votar tota la classe, preu que potser no tots estem disposats a pagar.
O que, a banda dels escollits per votació popular, s’hi ajuntessin altres tants escollits pel jurat d’entre els inscrits. 5+5 per categoria, per exemple.
Ja sé que és més feina per al jurat, però així també tindrien un coneixement més ampli de la representació que hi ha hagut en cada categoria.
Salutacions cordials des de Vallromanes
octubre 13th, 2008 at 2:52 pm
Segueixo habitualment aquest bloc. En motiu d’aquest article he entrar al bloc de la Núria Masdéu (que no coneixia) i la diferència és important, no només pel que fa al disseny estètic del bloc, també per la qualitat.
Suposo que el fet de ser periodista i treballar en mitjans públics obre moltes més portes.
octubre 13th, 2008 at 4:02 pm
D’acord, victor; i gràcies a tothom per les aportacions. En tot cas, i amb permís de l’Oriol, us convido a que, a part de poder fer un debat obert on vulgueu, ens feu arribar conclusions o crítiques a info@premisblocs.cat. Més que res per tenir-ho més a mà, ja que he vist molts comentaris dispersos i són difícils de seguir; i qualsevol aportació és interessant per començar a pensar en la propera edició.
Sens més, de nou, gràcies per l’atenció de tots.
octubre 13th, 2008 at 8:36 pm
Hola a tothom,
En primer lloc, crec que és sa i necessari que es generi cert debat sobre un certamen com aquest, ja que no farà més que fer-lo millorar, n’estic segur.
Dit això, no puc evitar referir-me a l’apunt que es fa sobre la presència d’un blog corporatiu entre els finalistes, bàsicament perquè jo era un dels altres finalistes. En comprovar els cinc que havíem arribat a la tria final i veure’n un que començava per ccrtv… no negaré que vaig arrufar el nas i que vaig donar per fet el que al final va passar. Potser no va ser per aquestes raons, però és inevitable pensar que no tots comptavem amb els mateixos recursos (dubto que aquest blog fos començat des de zero i elaborat només per una persona, com és el meu).
De totes formes, si el jurat va considerar-lo millor que la resta, poc queda per dir. Així funcionen els premis i seria injust posar-s’hi en contra. Per tant, felicito el guanyador i em disposo a seguir endavant amb el meu per si hi ha més sort a la pròxima edició.
El que sí lamento és l’oblit total als finalistes que no van guanyar, que no van ser ni mencionats a l’acte de lliurament. Molts havíem acudit a Girona expressament i crec que era el mínim detall que es podia tenir. Punt a millorar per l’any que ve.
Salutacions a tothom i felicitats al responsable de Futur Digital per aquest interessant blog!
octubre 15th, 2008 at 6:19 am
Nomes cal un comentari clarisim , si el bloc es tecnic , el premi a de se per un tecnic.Els periodistes fan altres tasques i un conseller de economia te que tindre la carrera de economia feta i experiencia.Lo demes no te sentit , es una manegada mes.El pais no pot funciona aixins.
octubre 17th, 2008 at 9:02 am
Gràcies per considerar que TecnolONGia podria haver estat entre els finalistes o que, si més no, el seu contingut és d’una certa qualitat. La veritat és que fer un blog tan especialitzat (temes TIC adreçats a la millora del funcionament de les ONG) et fa difícilment candidat a res, però sempre està bé mirar de fer-se conèixer un pèl més, oi?
I com deia l’Anna, a mi també m’agradaria saber quants vots van treure els diferents blogs.
Felicitats als finalistes, als guanyadors i especialment als autors d’aquest blog.